lauantai 29. lokakuuta 2011

Miten markkinointi näkyy elämässämme?

Markkinoinnilta ei voi välttyä. Sitä tulee televisiosta mainoksina (ja mainostauot ovat muuten pitkiä!), postilaatikkoon kolahtaa moniakin mainoksia päivässä, puhelinmyyjät soittelevat, internetissä saattaa tulla pop-up ikkunoita ja sivuilla esiintyvät mainokset hidastavat sivun latautumista, katukuvassa näkee mainoskylttejä missä ikinä kulkeekin (busseissa, taksin kyljessä jne.) ja "mainostajat" jakelevat mainoslappusia esimerkiksi kauppakeskuksissa.

Onko markkinoinnista sitten mitään hyötyä? No, onhan siitä. Hyötynä on se, että kuluttajat saavat tietää eri tuotteista ja palveluista sekä alennuksista, tarjouksista ja kampanjoista.
Markkinoinnista on kuitenkin myös haittaa. Esimerkiksi se, että ihminen näkee mainoksen jostain tuotteesta ja päättää ostaa sen, vaikka ei sitä oikeasti edes tarvitsisi. Tällaisiin hukkaostoksiin menee rahaa. Kaikista eniten negatiivisia tunteita herättää kuitenkin puhelinmyyjät, jotka tyrkyttelevät tuotteitaan väkisin vaikka sanoisi, että "ei kiitos".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti