perjantai 4. marraskuuta 2011

Kuluttajakäyttäytyminen ja segmentointi

 A. Kotiäiti, tietokonenörtti ja urheiluhullu

- Kotiäiti on noin yli tai alle 30-vuotias muutaman lapsen äiti, joka tarvitsee esimerkiksi erilaisia kodinkoneita, koska he ovat yleensä vastuussa ruuanlaitosta ja vaatteiden pesemisestä. Kotiäidit haluavat näin ollen lastensa ja perheensä parasta.

- Tietokonenörtti on yleensä noin 16-26-vuotias miespuolinen henkilö, joka tarvitsee jonkin laitteen millä pelata, esimerkiksi tietokone tai jokin muu pelikonsoli. Tietokonenörtit eivät ole kauhean sosiaalisia, joten he keskittyvät vain omaan tekemiseensä.

- Urheiluhullu voi olla minkä ikäinen vain ja kumpaa sukupuolta vain. He saattavat haluta kotiinsa jonkin kuntoilulaitteen, jotta kuntoa voisi harjoittaa myös kotona. Urheiluhullu saattaa pyrkiä johonkin urheiluseuraan.

B.

Kotiäiti: Uusi tehokas pesukone, jotta kaikki pyykit saadaan nopeasti pestyä
Tietokonenörtti: Uusi tietokone, jossa on uusinta tekniikkaa, koska vanha tietokone ei pyöritä uusimpia tietokonepelejä
Urheiluhullu: Jokin kuntoilulaite, jotta kuntoa voisi kehittää myös kotona, eikä tarvitsisi aina mennä kuntosalille

C.

Kotiäiti ja uusi pesukone

Kotiäiti menee kodinkonemyymälään ostamaan uutta pesukonetta. Hän katselee hetken ympärilleen ja kysyy myyjältä neuvoa. Myyjä kysyy, että millaista kodinkonetta kotiäiti etsii ja esittelee mahdolliset vaihtoehdot. Kotiäiti katselee hetken vaihtoehtoja kunnes tekee päätöksen. Sen jälkeen hän menee kassalle maksamaan, jossa sovitaan samalla takuuehdoista ja uuden pesukoneen asentamisesta. Kotiäiti kiittää ja lähtee ulos kodinkonemyymälästä.

D. Segmentit

H&M:llä on kolme segmenttiä: lapset, nuoret ja aikuiset

Valittu segmentti nuoret: H&M on erittäin suosittu etenkin nuorten tyttöjen kesken. H&M:n vaatteet ovat edullisia ja seuraavat muotia.

E. Segmentointistrategia

H&M käyttää demografisia tekijöitä (ikä, sukupuoli) segmentointistrategianaan.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti