Kotipizza, H&M ja Ikea
A. Tuote
Kotipizza: Ydintuotteena on pizza. Avustavina osina esimerkiksi millainen pizzan laatu on, pizzalaatikon ulkonäkö ja Kotipizzan logo. Mielikuvatuotteeseen vaikuttaa se, että Kotipizzoja on ympäri Suomea ja heillä on myös käytössään kotiinkuljetus.
H&M: Ydintuotteena vaatteet. Avustavat osat vaatteiden laatu ja H&M:n logo. Mielikuvatuotteeseen vaikuttaa myymälöiden lukumäärä
Ikea: Ydintuotteena huonekalut. Avustavana osana laatu ja Ikean logo.
Ikea: Ydintuotteena huonekalut. Avustavana osana laatu ja Ikean logo.
Lajitelma ja valikoima
Kotipizza: Valikoimissa tavallisten pizzojen lisäksi myös pannupizzoja ja niin sanottuja kotzoneja. Lisäksi heillä on valikoimissaan salaatteja sekä erilaisia virvoitusjuomia.
H&M: Vaatteita, koruja/asusteita ja kenkiä
Ikea: Erilaisia huonekaluja, kodintekstiilejä ja sisustustarvikkeita H&M: Vaatteita, koruja/asusteita ja kenkiä
Tuotteen elinkaari
Kotipizza: Toiminnassa jo vuodesta 1987, joten se ei ole mikään kamalan uusi juttu. Pizzavalikoima on tietenkin muuttunut ja muuttuu vuosien varrella, joten onko se elinkaarensa alussa vai keskivaiheessa, riippuu mitä pizzaa tarkastelee. Esimerkiksi jauhelihapizza on varmasti ollut alusta asti mukana, mutta sitten on näitä uusia pizzamakuja jotka ovat elinkaarensa alussa.
H&M: Vaatevalikoima vaihtuu suht usein, joten tuote on sen elinkaaren alussa usein.
Ikea: Tuotteet eivät vaihdu usein, joten elinkaari riippuu mitä tuotetta tarkastelee
Ikea: Tuotteet eivät vaihdu usein, joten elinkaari riippuu mitä tuotetta tarkastelee
Uutuuksien omaksumisluokat
Kotipizza: Luo aika usein uusia pizzamakuja. Jotkut ovat vähän erikoisempia kuin toiset, esimerkiksi pekonipizza ja burgerpizza. Luulen, että se on ihan hyvä juttu, sillä ihmiset saattavat haluta kokeilla jotain uutta ja mielenkiintoista pizzamakua mitä ei ole ollut ennen. Ihmiset ottavat siis hyvin vähän erikoisemmatkin pizzat vastaan.
H&M: Uutuudet omaksutaan hyvin. Myyvät usein jopa loppuun.
Ikea: Uutuudet omaksutaan hyvin.
Ikea: Uutuudet omaksutaan hyvin.
Voisi sanoa, että Kotipizza ja sen pizzat ovat brändi. Kaikki tietävät Kotipizzan, jos joku mainitsee sen nimeltä. Kotipizzan menestys perustuu siihen, että raaka-aineet valikoidaan tarkasti, pizzanpaisto tapahtuu perinteisesti ja palvelu on takuuvarmaa. Kotipizza tekee pizzansa suomalaisen makuun. H&M: Kotipizzan tavoin myös H&M itsessään on jo brändi, koska se on todella suosittu vaateliike.
Ikea: Sama kuin edellisessä, kyseessä suosittu huonekaluliike Pakkaus
Kotipizzan pizzalaatikoissa on tietenkin logo, joka on väritykseltään punainen ja keltainen, jotka herättävät ihmisen mielenkiinnon. Laatikon kannessa näkyy pizzojen nimiä, joista merkitään mikä pizza on kyseessä. Siinä on myös muutakin tietoa, esimerkiksi miten päästä Kotipizzalle töihin. Pizzalaatikon tehtävänä on suojella pizzaa kuljetuksen ajan ja pitää se lämpimänä.
H&M: Ostokset laitetaan pussiin, joka on kestävä. Pyritään pitämään vaatteet suojassa kuljetuksen ajan.
Ikea: Tuotteet usein pahvisissa laatikoissa. Tarkoituksena suojata tuotetta.
B. Markkinointiviestintä
Mainonta
Kotipizza: Mainostaa televisiossa, lehdissä ja mainoksilla.
H&M: Mainostaa televisioissa ja lehdissä
Ikea: Mainostaa ilmaisilla katalogeilla
Myyntityö
Kotipizza: Myyntityö myymälässä sekä puhelimitse. Myyjän tulisi olla hyvä asiakaspalvelussa, jotta asiakkaalle jää positiivinen mieli palvelusta.
H&M: Myyntityö myymälässä.
Ikea: Myyntityö myymälässä
Myynninedistäminen
Kotipizza: Koittaa mainostaa esimerkiksi television kautta uutuus pizzojaan, jotta ne saataisiin ihmisten tietoisuuteen. Kotipizzalla on myös käytössään laatutakuu, jonka tarkoituksena on se, että asiakas saa hyvityksen jos ei ole tyytyväinen pizzaan.
H&M: Mainostaa joitakin uutuustuotteitaan television kautta.
Ikea: Katalogien avulla koitetaan herättää ihmisten kiinnostus uusia tuotteita kohtaan.
Kotipizza, H&M ja Ikea kaikki pyrkivät pitämään hyvät välit asiakkaisiin, henkilökuntaan ja tavarantoimittajiin. Paras tapa saada enemmän tietoisuutta on perinteinen suusta korvaan menetelmä, joten hyvät välit sidosryhmiin on hyvä olla.
C. Hinta
Kotipizza: Eniten hintaan vaikuttaa kustannukset, koska Kotipizza haluaa parhaimmat raaka-aineet ja välineet joilla valmistaa pizzoja. Lisäksi kustannuksia menee toimitiloihin. Kotipizzalla on runsaasti muita pizzapaikkoja kilpailijanaan, joten hintojen tulee olla hinta-laatusuhteeltaan sopivat ja tuoda uusia pizzamakuja markkinoille.
H&M: Kustannuksia menee toimitiloihin, jotka ovat aika suuria.
Ikea: Kustannuksia menee toimitiloihin ja tuotteiden kuljetuksiin.
Hintapolitiikka
Kotipizza: Pizzat ovat laatuunsa nähden hyvän hintaisia, noin 6 eurosta 9 euroon. Hintaa lisää se minkä kokoinen pizza on, esimerkiksi perhepizzat ovat 15 eurosta 19 euroon.
H&M: Hinnat ovat edulliset, riippuen myös tuotteesta.
Ikea: Edullisia huonekaluja
Hinnalla operointi
Kotipizza: Ei normaalisti tarjoa alennuksia pizzoistaan, mutta esimerkiksi lounasaikaan saa pizzoja halvemmalla. Lisäksi voi olla, että juoman saa kaupan päälle.
H&M: Usein alennuksia tuotteista
Ikea: Ei pahemmin alennuksia.
D. Saatavuus
Markkinointikanava
Tuotteen ja palvelun saatavuus perustuu jakelun suunnittelun laatuun ja määrään. Hyvällä suunnittelulla varmistetaan tuotteiden ja palveluiden jakelu nopeasti ja edullisesti sekä korkea palvelun taso.
Kotipizza, H&M ja Ikea:
Esim. tukku -> avustus (kuljetus) -> yritys -> asiakas
Kanavan valikoivuus
Kotipizza harjoittaa yksinmyyntiä. H&M:llä ja Ikealla on tehokas eli intensiivinen valikoivuus, joka tarkoittaa sitä, että niillä on useita jälleenmyyjiä, koska esimerkiksi tuotteet tehdään monessa eri maassa.
Kanavan valikoivuus
Kotipizza harjoittaa yksinmyyntiä. H&M:llä ja Ikealla on tehokas eli intensiivinen valikoivuus, joka tarkoittaa sitä, että niillä on useita jälleenmyyjiä, koska esimerkiksi tuotteet tehdään monessa eri maassa.
Ulkoinen ja sisäinen saatavuus
Ulkoinen saatavuus: Kotipizzojen ja H&M:n toimipaikat koitetaan sijoittaa sellaisille paikoille joista ihmiset huomaisivat sen. Ikea sijaitsee vilkkaan ajoliikenteen varrella.
Kotipizzojen ja H&M:ien pysäköintimahdollisuudet riippuvat missä kyseiset toimipaikat sijaitsevat, esimerkiksi kauppakeskuksien pysäköintihallit. Ikealla on oma suuri pysäköintialue.
Kotipizza aukeaa joka päivä 11:00 paitsi sunnuntaisin 12:00 ja on auki joko 21:00, 22:00 tai 23:00. H&M aukeaa arkisin 09:00 ja sulkee 21:00 ja sunnuntaisin se aukeaa 12:00 ja sulkee 18:00. Ikea aukeaa arkisin 10:00 ja sulke 21:00, lauantaina se aukeaa 09:00 ja sulkee 18:00 ja sunnuntaina se aukeaa 12:00 ja sulkee 18:00.
Kotipizzalla ja Ikealla on kotiinkuljetus.
Kotipizzojen ja H&M:ien pysäköintimahdollisuudet riippuvat missä kyseiset toimipaikat sijaitsevat, esimerkiksi kauppakeskuksien pysäköintihallit. Ikealla on oma suuri pysäköintialue.
Kotipizza aukeaa joka päivä 11:00 paitsi sunnuntaisin 12:00 ja on auki joko 21:00, 22:00 tai 23:00. H&M aukeaa arkisin 09:00 ja sulkee 21:00 ja sunnuntaisin se aukeaa 12:00 ja sulkee 18:00. Ikea aukeaa arkisin 10:00 ja sulke 21:00, lauantaina se aukeaa 09:00 ja sulkee 18:00 ja sunnuntaina se aukeaa 12:00 ja sulkee 18:00.
Kotipizzalla ja Ikealla on kotiinkuljetus.
Sisäinen saatavuus: Kotipizzojen sisustus on miellyttävä ja siisti. Kassalla on helppo asioida ja henkilökunta on helposti saavutettavissa. H&M:n myymälöissä vaatteet on sijoitettu hyvin ja siististi. Myyjiä näkee oikeastaan vain kassoilla, mutta henkilökuntaa näkee myös välillä järjestelemässä tuotteita. Ikeassa tuotteet ovat siististi ja osastojen mukaan sijoitettu. Myyjiä näkee välillä osastoilla pyörimässä.
E. Henkilöstö
Sisäisen markkinoinnin kilpailukeinot
Keinot, joilla oma henkilökunta saadaan motivoitua paremmin työhönsä (esimerkiksi toimiva viestintä- ja tiedotusjärjestelmä, koulutustoiminta ja kannustava palkkausjärjestelmä).
Sisäinen asiakkuus
Tulisi kohdella kolleegoja kuten kyse olisi esimerkiksi asiakkaista. Eli esimerkiksi sairastapauksissa ilmoitetaan ajoissa, ettei pääse paikan päälle. Näin voidaan varmistaa, että sairaana olevan työntekijän tilalle saadaan joku tuuraamaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti