tiistai 1. marraskuuta 2011

Kilpailu

A. H&M:n kilpailijoita ovat mm. Zara, Gina Tricot ja Seppälä

B. Vahvuuksia ja heikkouksia kilpailijoiden kesken

Zara on alunperin espanjalainen vaatemyymäläketju, joka on yksi maailman nopeimmin kasvavista vähittäiskauppiaista 2700 liikkeellään noin 60 maassa.

Zaran vahvuutena on se, että se osaa tehdä myymälästään kalliin näköisen, mutta se ei välttämättä näy hintalapussa. Sieltä löytää myös helpommin sivistyneempään ja bisnespukeutumiseen liittyviä elementtejä, kuten kauluspaitoja, jakkuja ja suoria housuja.

Heikkoutena verrattuna H&M:ään Zaralla on se, ettei sillä ole nettikauppaa eikä se mainosta vaatteitaan esimerkiksi mainoksilla televisiossa. Suomessa Zaralla on vain neljä myymälää, toisin kuin H&M:llä on jo 43 myymälää.

Gina Tricot on ruotsalainen naisten vaatteita myyvä vaatemyymäläketju. Myymälöitä on yhteensä noin 120 Ruotsin lisäksi Suomessa, Norjassa, Tanskassa ja Saksassa.

Gina Tricotia ja H&M:ää on erittäin vaikea verrata toisiinsa, sillä ne ovat esimerkiksi hintatasoltaan lähes samankaltaiset. Tämä tekee niistä erittäin pahoja kilpailijoita toisilleen.

Vahvuus Gina Tricotilla on se, että vaatteet ovat laadukkaampia. Tämä varmistetaan sillä, että tavarantoimittajiin pidetään yhteyttä. Tämän avulla pidetään myös huolta siitä, ettei rikota Gina Tricotin antamia eettisiä vaatimuksia, joihin kuuluu esimerkiksi lapsityövoiman kieltäminen. Tästä seikasta H&M:ää on kritisoitu muutamaan otteeseen. Molemmilla on nettikaupat, mutta pidemmän korren vetää ehdottomasti Gina Tricot. Se lähettää paketin yhdessä osassa, joka saapuu postiin noudettavaksi jopa viikon sisällä. H&M:n paketit saattavat tulla monessa osassa, joita saa odottaa jopa kuukausia.

Tällä hetkellä Gina Tricotin heikkous on sen myymälöiden lukumäärän vähäisyys. Eri puolilla Suomea niitä on yhteensä 13. Molemmat vaateketjut mainostavat esimerkiksi televisiossa, mutta vain H&M:ltä voi tilata kuvaston kotiin.

Seppälä on suomalainen ja Suomen kattavin vaatemyymäläketju, joka toimii myös Virossa, Latviassa ja Venäjällä.

Seppälä ja H&M ovat myös hintatasoltaan aika samankaltaiset, Seppälä on ehkä kuitenkin hieman halvempi.

Vahvuutena Seppälällä on se, että se haluaa tarjota edullista muotia kaikenikäisille. Myös se, että yritys on suomalainen, voidaan laskea vahvuudeksi. Yritys tekee myös yhteistyötä suomalaisten vaatesuunnittelijoiden kanssa, kun halutaan uusi mallisto myyntiin. Seppälän myymälöitä löytyy lähes jokaisesta isommasta, ja miksei myös pienemmästäkin, kauppakeskuksesta.

Heikkoutena Seppälällä on se, ettei sen vaatevalikoima vastaa viimeisimpiä muotitrendejä. Seppälä ei myöskään mainosta yhtä paljon toimintaansa kuin H&M.

C. H&M:n kilpailuetuna on se, että myymälöitä on monta ja ympäri Suomea. Jos esimerkiksi jotain tuotetta ei löydy juuri siitä omasta lähimmästä H&M:stä, voi mennä vaikka lähimpään naapurikaupunkiin jossa on toinen myymälä ja tuotetta voi olla siellä vielä jäljellä. Myös hinta-laatutaso on tasapainossa. Tuotteet ovat edullisia, mutta samalla silti laadukkaita. Huomion arvoista on myös se, että H&M koittaa aina päivittää tuotteitaan sen ajan muotitrendien mukaisiksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti